Moviment de la Bonita previ al seu trasllat a Móra la Nova

Comunicat de la FPPFI (Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari-Industrial)

Logo FPPFIEl passat dia 28 de març va tenir lloc al museu del ferrocarril de Madrid Delicias el moviment de la locomotora 241F-2238 mes coneguda com la “bonita” locomotora insígnia del desaparegut dipòsit de Móra la Nova i una de les poques que es conserva de les 96 amb les que va arribar a comptar aquest dipòsit a finals dels anys 50. L’APPFI i mes tard la FPPFI, van iniciar ara fa 11 anys les negociacions per poder recuperar-la i tornar-la a la vida després de 38 d’abandonament.
Finalment i gràcies al director del museu de Delicias Sr. Miguel Muñoz la Fundación de los Ferrocarriles Españoles (ens que custodia la locomotora des de el 1984) va cedir-la a l’entitat moranovenca el passat mes de novembre, així doncs des d’aleshores fins a la data s’ha preparat una complexa maniobra per poder treure la bonita d’una via sense conexió per situar-la a la via principal des d’on en dates properes viatjarà fins a Móra la Nova juntament amb l’automotor Renault ABJ-2 9304 i la locomotora de vapor “mikado” 141F-2316 també cedides a l’entitat.

Levante locomotora

Després de 3 mesos de negociacions l’ajuntament de Madrid va donar els permisos necessaris per emplaçar en un parc municipal les 2 grues de gran tonatge per on la bonita i l’automotor havien de “volar” ja que eren mes de 35 metres els que separaven la via morta de la via principal. L’operació va començar el dia 26 de març amb la preparació dels eixos de la locomotora per a poder rodar fora del museu on les grues l’havien d’alçar. Finalment el dia 28 a les 5:00h començaven les tasques de muntatge de les grues amb un gran desplegament logístic i de mitjans que varen permetre moure l’automotor, el tender de la locomotora i finalment la locomotora que amb les mes de 120 Tm va posar a prova el dispositiu i utillatge especialment dissenyat per l’operació que sota la direcció de l’APPFI i amb la participació de l’empresa Grupo Campayo, de 7 voluntaris de l’APPFI, 3 voluntaris de l’ARMF de Lleida i de 4 mes de l’AAFM de Madrid va permetre realitzar la maniobra que va finalitzar passades les 15:00h.

La participació de diversos professionals juntament amb els voluntaris de les diferents entitats i del propi museu del ferrocarril ha permès culminar una maniobra històrica que mai s’havia realitzat i que molts “experts” havien considerat com a impossible, sens dubte una mostra mes de la feina ben feta.

Enllaços d’interès: