Camí de Martorell

Estació de CastellbisbalEl traçat fins a Martorell presentava unes característiques molt diferents del tram de Molins de Rei i la més important és l’abandonament de l’explotació en doble via. El motiu d’aquesta decisió no està prou clar, però podria estar provocat per les dificultats econòmiques degudes a la complexitat de les obres de construcció del túnel de Martorell que duraren tres anys i que amb els seus 800 metres fou el més llarg d’Espanya en el moment de la seva construcció. Els edificis de les estacions tampoc tenien res a veure amb els del primer tram. L’estació d’El Papiol és un edifici de línies senzilles, desproveït de qualsevol element decoratiu, només un porxo de tres arcs trenca la monotonia de la façana.

El 10 de novembre de 1856 es va inaugurar aquest tram de línia, encara que l’estació de Martorell es trobava a la sortida del túnel i no travessava el riu Llobregat. Aquest fet va motivar algunes queixes per la dificultat d’accedir a la vila.Estació primitiva de Martorell

El 1857 la companyia va encarregar un nou projecte per construir un pont sobre el Llobregat i la estació definitiva de Martorell en el lloc on es troba actualment.

Fou un dels primers ponts metàl·lics ferroviaris d’Espanya. Format per onze trams que reposaven sobre pilars de deu metres d’alçada i preparats per doble via, tenia una llargada de 244 metres.

El 23 de juny de 1859 els viatgers van poder travessar el riu i arribar a Martorell per l’estació situada al indret anomenat El Pontarró al costat de la carretera reial.

L’estació va ser punt de partida de nombrosos carruatges cap a diverses poblacions i anys més tard seria punt de partida del carrilet d’Igualada.Estació de Martorell

El 15 d’abril de 1865 amb la inauguració de la secció de Tarragona a Martorell, la línia adquireix una gran importància. Per primera vegada Barcelona quedava unida per via fèrria amb Tarragona i des d’aquí amb Reus i tot el llevant peninsular.

Lluís Miquel Tuells Moreno

Portada llibrePer saber-ne més:

Llibre “El Carril de Barcelona a Molins de Rei i Martorell” de Carles Urkiola

De venda a l’Associació d’Amics del Ferrocarril – L’Hospitalet
Tel 934 221 018 dimarts i dijous de 20 a 22 hores.

Preu de 15 € unitat més despeses d’enviament


  • Entrades per mes

  • Categories

  • Respecte als Drets d’Autor

    Podria ser que alguna de les imatges de la web sigui propietat d’algú. Si veieu una foto vostre us demanem ens ho feu saber per que puguem identificar-la o suprimir-la si no voleu que sigui publicada. Els autors que s’oposin a la publicació de les seves obres les poden fer retirar per una simple demanda mitjançant el Formulari de Contacte

  • FCAF

    La Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril representa avui més de cinquanta associacions que agrupen més de tres mil aficionats. En la funció de les tasques que li són inherents, la federació coordina les activitats conjuntes dels seus membres, tot potenciant la mútua comunicació i col·laboració.

  • __________________

    També són objectius de la Federació fomentar la presència del ferrocarril en la societat, prestant assessorament a aquelles persones i organismes que ho sol·liciten.