Comunicat de la FCAF sobre el desmantellament d’un tram de la línia Barcelona – València

Logo FCAF en colorÉs amb preocupació, sorpresa i incredulitat que hem rebut la notícia comunicada recentment que el desmantellament previst del tram de via fèrria entre Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant i Salou es farà «segur».

Per a la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril és una mala notícia que el delegat del govern espanyol anunciï un fet com aquest. Creiem fermament que la millor manera de vertebrar el territori no és pas suprimint xarxa de transport públic de proximitat. El pas de l’esperat Corredor Mediterrani no pot ser mai excusa per privar a les poblacions costaneres de tenir uns mitjans de comunicació ferroviària alternatius a la xarxa de mercaderies o de velocitat alta. Si el gran tràfic passarà per la nova línia, això no ha de causar pas el desmantellament de l’actual via i deixar sense servei ferroviari un bon grup de poblacions.

Estem fermament convençuts que un traçat ferroviari com aquest ha entrat ja a formar part del patrimoni històric ferroviari de Catalunya i per tant és un bé col·lectiu que cal preservar i tenir-ne cura. La millor manera de preservar-lo és, evidentment, fer que segueixi complint la funcionalitat per la qual va estar pensat i construït. Això ens fa demanar la seva preservació i procurar de la millor manera possible que segueixi donant la seva funció de servei al territori, de la manera que es cregui més adient, però sempre prestant servei ferroviari.

En el supòsit que l’administració estatal vulgui prescindir d’aquesta línia, la seva titularitat ha de passar al Govern de la Generalitat, i aquest d’acord amb els municipis afectats i altres institucions territorials buscar la millor manera de seguir donant servei ferroviari. Una solució podria ser un tren-tram que permet integrar-la en el teixit urbà, de manera que deixi de ser una barrera que la faci més compatible i segura amb la circulació de vianants i vehicles. Tot plegat amb una inversió no gaire elevada, perquè es pot aprofitar la infraestructura actual. No s’hauria de malbaratar eliminant el pas urbà del tren per Salou i Cambrils. És un servei que dóna valor afegit a aquestes poblacions, amb una forta incidència en el sector turístic, que facilitaria millor l’accés dels residents habitual i dels temporals a la xarxa ferroviària i la comunicació fàcil amb les grans ciutats de la costa catalana. Té molta més utilitat de la que es pot percebre, atenent la situació actual. I és molt difícil d’obtenir quan no es té res, perquè es tracta d’una inversió molt cara.

D’altra banda les recomanacions dels grans ens públics europeus en matèria de transport tendeixen a conscienciar de la necessitat de prescindir progressivament dels vehicles amb combustible fòssil i potenciar un transport col·lectiu de capacitat, net i ecològic.

Per tant demanem als ajuntaments implicats que repensin el valor del ferrocarril en la seva població per tal d’integrar-lo en la seva trama urbana i poder prestar el servei que els ciutadans es mereixen i necessiten.

I és amb la ferma convicció de l’ús social que ha de prestar el ferrocarril, que aquesta Federació expressa els seus temors, a la vegada que prega a les entitats directament implicades en el territori i les seves comunicacions que apostin decididament pel ferrocarril, com a mitjà de transport integrador i vertebrador.

Podeu descarregar el comunicat en format PDF.