Entra en servei l’AVE entre Barcelona i Madrid

ave-bcn-mad.jpgEl primer AVE arriba a Barcelona cinc minuts abans de l’hora prevista

El primer tren d’alta velocitat AVE ha sortit de l’estació de Sants en direcció a Madrid ben puntual, a les 6 h, i ha estrenat de manera oficial la línia d’alta velocitat que des d’aquest dimecres, 20 de febrer, enllaça Barcelona amb Madrid.

A la mateixa hora, però a l’estació de Puerta de Atocha de Madrid, també sortia el primer tren AVE model Siemens S-103 en direcció a Barcelona, que també ha començat el trajecte a l’hora prevista.

Tots dos trens han arribat abans d’hora als seus respectius destins, ja que el tren d’alta velocitat que ha sortit de Barcelona amb uns 250 viatgers ha arribat a la capital espanyola prop de vuit minuts abans de l’hora prevista, ja que ho ha fet a les 8.35 minuts quan l’horari oficial era a les 8.43 h.

Alhora, el tren AVE que ha iniciat el viatge a Madrid amb uns 160 viatgers ha entrat a l’estació de Sants cinc minuts abans de l’hora que s’esperava, o sigui, a les 8.38 h enlloc de les 8.43 h.

Bona part de les persones usuàries de la recent inaugurada línia d’alta velocitat han destacat la comoditat del tren AVE i també la seva rapidesa. En aquest sentit, tots dos trens d’alta velocitat han circulat per sobre dels 250 quilòmetres per hora i amb velocitat punta de 300 quilòmetres per hora.

D’altra banda, tres línies de la xarxa de Rodalies Renfe han registrat durant el matí de dimecres, 20 de febrer, retards d’entre 15 i 30 minuts a causa de dues incidències ocorregudes a l’estació de Sants i a la de Sant Andreu Comtal, que han coincidit amb el temps d’estrena del tren d’alta velocitat AVE.

Un total de 34 trens d’alta velocitat diaris

Renfe AVE A partir d’avui, 20 de febrer un total de 17 trens d’alta velocitat per sentit, set d’ells directes des de Barcelona i vuit des de Madrid, enllaçaran les dues ciutats entre les 06.00 i les 21.00 hores.

L’AVE tarda unes dues hores i trenta-vuit minuts a fer el recorregut directe més ràpid, que costa 120,4 euros amb el bitllet senzill en classe turista, 180,60 euros en preferent i 216,70 en la classe Club.

Això no obstant, els preus varien des dels 40,55 euros que valen alguns bitllets en classe turista comprats per Internet per a trens amb parades, fins als 245 euros que costa el servei anomenat Pont AVE, un bitllet obert amb el qual no és necessari fer reserva, en la classe club.

Renfe té un compromís de puntualitat en la línia Barcelona-Madrid amb compensacions del 50% de l’import del bitllet per a retards d’entre 15 i 30 minuts, i del 100% per a retards superiors a 30 minuts.

El president de Renfe, José Salgueiro, ha afirmat que el pròxim repte de la companyia és consolidar el servei d’AVE Barcelona-Madrid. En declaracions a l’andana número 3 de l’estació de Sants de Barcelona, Salgueiro ha assegurat que avui “estem davant un moment històric” amb la inauguració d’aquest nou servei ferroviari després de quatre anys intensius de treball.

Segons el seu parer, el pròxim repte per a la companyia és consolidar aquest servei que compleix els objectius d’aquesta legislatura. “Ara -ha afegit- cal planificar el futur”, en referència a la connexió de l’AVE de Barcelona amb França per Girona

Més de 70.000 bitllets venuts

Des que el dijous 14 de febrer es van posar a la venda els bitllets de l’AVE, Renfe ja ha venut 71.029 bitllets, el 48% a través de la seva pàgina web.

De les més de set hores que calia invertir per recórrer, fa uns quants anys, en un tren model Talgo, els 621 quilòmetres que hi ha entre Barcelona i Madrid es passa, des del dia 20 de febrer, a dedicar-ne només poc més de dues i mitja.

Aquesta és la nova durada del trajecte que els trens AVE que es posen en servei a la línia d’alta velocitat Barcelona-Madrid permeten fer quan circulen de manera directa entre totes dues ciutats, connectades recentment amb una línia ferroviària d’alta velocitat.

Un trajecte que, a banda de la reducció considerable de la durada, té l’al·licient que es poden contemplar estructures espectaculars, com ara el viaducte sobre el riu Llobregat a Sant Boi de Llobregat, que permeten salvar els accidents de l’orografia i els encreuaments amb altres infraestructures del transport.

Més a prop de moltes altres ciutats

Però a la capital catalana, no només es redueix el temps del trajecte a Madrid, sinó que s’escurça també el de Tarragona, on ara es pot arribar en mitja hora; o bé a la capital del Segrià, Lleida, a una hora de viatge. Saragossa també és, des d’ara, més a prop de Barcelona, en concret a 1 hora i 51 minuts.

Així mateix, és ben significatiu que el tren d’alta velocitat AVE apropa Barcelona a dues capitals andaluses: Sevilla i Màlaga. El trajecte es pot fer en 6 hores i 30 minuts, i 6 hores i 35 minuts, respectivament. El cas de Màlaga és el més atractiu, ja que el temps de trajecte a Barcelona s’ha reduït en un 50%, quan fins ara calia invertir més de tretze hores de viatge.

Les xifres fan palès que l’arribada del tren d’alta velocitat AVE a Barcelona, arran de la posada en marxa del darrer tram Camp de Tarragona – Barcelona de la línia ferroviària d’alta velocitat Barcelona-Madrid, escurça de manera considerable el temps de viatge a diverses ciutats espanyoles.

Es tracta de la culminació d’un projecte que es va gestar fa setze anys i va començar ara fa dotze anys, quan es van inaugurar els treballs de construcció del primer tram de la línia entre Saragossa i Lleida.

Cronologia de la connexió de Barcelona amb la línia d’alta velocitat

Durant aquest període de dotze anys el projecte ha anat avançant, i s’han esquivat diversos desacords polítics pel traçat que havia de seguir la línia d’alta velocitat, i també a causa de problemes tècnics i geològics.

Queden lluny les disfuncions del sistema de senyalització en el tram de Saragossa i Lleida i també els enfonsaments del terreny per on discorre la línia d’alta velocitat al seu pas per Aragó.

L’any 2003 va suposar un punt d’inflexió en els treballs de construcció de la línia d’alta velocitat, ja que es va inaugurar el tram Madrid-Saragossa-Lleida, tot i que els trens només circulaven a 200 quilòmetres per hora. Així mateix, la connexió amb Barcelona es va posposar més enllà de l’any 2004, en què estava prevista l’arribada del tren d’alta velocitat AVE.

Durant els dos primers anys del mandat actual, el tren AVE va arribar al final de l’any 2006 a la ciutat de Tarragona, i la velocitat dels combois que presten servei a la línia d’alta velocitat va augmentar fins als 280 quilòmetres per hora.

Des d’aleshores es treballa perquè la línia ferroviària d’alta velocitat connecti amb Barcelona, però es tracta d’un tram que presenta serioses dificultats tècniques i geològiques. El terreny d’entrada a la ciutat és arenós i calia encabir la infraestructura d’alta velocitat en una zona on ja circulen els trens de Rodalies, els ferrocarrils catalans i el metro.

A causa de la gran complexitat de les obres es van encadenar diverses afectacions per a les persones usuàries de les línies de Rodalies. Al final d’octubre, un corriment de terres al tram Bellvitge – estació de Sants va obligar a aturar, per raons de seguretat, el servei de trens de Rodalies en les línies C-2 sud, C-10 i C-7 fins a l’1 de desembre.

Alhora, els treballs de construcció de la infraestructura a prop de Barcelona van inhabilitar un túnel dels ferrocarrils catalans, cosa que també va paralitzar el servei entre les estacions d’Europa-Fira i Hospitalet fins al 2 de febrer.

Un cop restablert el servei de Rodalies i garantida la seguretat, els treballs de construcció de la infraestructura d’alta velocitat van prosseguir i van permetre que el 4 de febrer comencés el període de proves amb trens AVE laboratori.

El 20 de febrer ha estat la data escollida en què el primer tren AVE surti de Barcelona, a les 6.00 hores, cap a Madrid.