Licitades les obres del perllongament de la línia d’FGC a Sabadell

Logo FGCEl nou metro urbà de Sabadell

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat el procés de licitació de les obres del perllongament de la línia d’FGC a Sabadell, que permetran dotar la ciutat d’un servei de metro urbà que donarà servei a més de 7 milions d’usuaris l’any.

Ara, el DPTOP ha iniciat el procés de licitació de les obres d’infraestructura amb un pressupost de 294 MEUR. Així, es preveu que els treballs s’adjudiquin a finals d’any per tal de que comencin a principis del 2008, amb un termini d’execució de 4 anys. Més endavant, es licitaran també les obres de senyalització, les instal·lacions elèctriques, la col·locació de vies i catenària, així com els acabats interiors de les estacions. Es preveu que el global de l’obra comporti una inversió de 400 MEUR.

4 noves estacions

El perllongament de la línia d’FGC permetrà la creació de quatre noves estacions a l’interior del municipi, el soterrament de la de Sabadell Estació i la substitució de l’estació Sabadell Rambla, on ara acaba la línia, per una nova estació a la Plaça Major que donarà servei als usuaris de la zona. Així, a partir de Sabadell Estació el traçat continuarà cap a l’est fins a aquesta nova estació. Més endavant, el traçat pujarà cap a les estacions de l’Eix Macià i la Plaça Espanya, on hi haurà l’intercanviador amb Renfe, i acabarà més al nord a Ca n’Oriac, on s’ubicarà la zona de cotxeres i una cua de maniobres.

El nou traçat de la línia d’FGC es farà amb dues tuneladores de 6,8 metres de diàmetre, atès que aquest mètode permet minimitzar l’afectació sobre la superfície i maximitza les condicions de seguretat de l’obra.

Pel que fa a les estacions, disposaran d’andanes centrals, escales fixes i mecàniques, ascensors per a persones de mobilitat reduïda i sortides d’emergència. Les actuacions previstes són:

  • Sabadell Estació: es remodelarà completament. La nova estació serà soterrada, es milloraran els accessos, s’ampliarà la zona d’andanes, i es facilitarà l’intercanvi entre busos i ferrocarril.
  • Plaça Major: la nova estació se situarà en l’espai ocupat fins fa poc pel mercat provisional de Sabadell al centre de la ciutat i en una zona de gran activitat. A partir d’aquest punt la línia continuarà en sentit nord-est.
  • Eix Macià: s’ubicarà a l’encreuament del carrer de Pi i Margall amb els carrers de Borràs i del Papa Pius XI i permetrà donar servei a l’Eix Macià, on hi ha grans magatzems i és el centre de negocis i d’oci de la ciutat.
  • Plaça Espanya: estarà situada a la Plaça d’Espanya per tal de crear un nou intercanviador FGC-Renfe que afavorirà la intermodalitat.
  • Ca n’Oriac: s’ubicarà sota el carrer de l’Himàlaia, entre els carrers de Vinhamala i dels Alps. Al nord de l’estació es construiran les cotxeres, amb capacitat per a 8 vies i una longitud de més de 100 metres, a més d’una cua de maniobres de 250 metres.

Un ampli procés participatiu

El projecte de perllongament d’FGC de Sabadell que ara es licita respon a un extens i enriquidor procés participatiu d’acord amb la voluntat del DPTOP d’aplegar el màxim consens entre les administracions, les entitats cíviques i veïnals i els particulars. Per tal de donar resposta a les seves demandes, un cop analitzades totes les aportacions i al·legacions de les parts, el DPTOP ha incorporat algunes modificacions en el projecte inicial, de manera que respongui a les necessitats actuals i del futur, i es minimitzi l’impacte dels treballs a la zona. En aquest sentit, el projecte pretén:

  • Garantir la mobilitat a la Plaça Major: la nova estació de Plaça Major es construirà en dues fases, de manera que s’evitaran les afectacions al trànsit de vehicles, així com les molèsties als veïns i comerciants d’aquesta àrea.
  • Evitar l’afectació d’edificis a Sabadell Estació: al tram més proper a Sabadell Estació s’ha adoptat una solució tècnica per tal de minimitzar l’afectació en superfície que produïa l’estudi inicial pel que fa a expropiacions d’edificis. Així, s’ha modificat la cota de profunditat del soterrament del túnel on s’ubicaran les vies, per tal d’evitar l’enderroc dels 15 edificis dels carrers de la Carretera de Barcelona, de Pintor Pradilla i de la Carretera de Molins de Rei, previstos inicialment. Així, es rebaixarà la cota del túnel aproximadament 5 metres en bona part del tram de 600 metres entre el carrer del Migdia i Sabadell Estació. Això permetrà soterrar la línia fins a la Rambla Ibèria, remodelar completament l’estació i recuperar un nou espai per a la ciutat.
  • Garantir l’accessibilitat al centre CIPO: per a la construcció de les cotxeres i la cua de maniobres s’han programat els treballs per garantir l’accessibilitat viària al Centre d’Inserció Professional i Ocupacional CIPO, ubicat al carrer Himàlaia. Així, els treballs en aquest punt es concentraran durant els mesos d’estiu i es minimitzarà l’impacte de les vibracions i els sorolls mitjançant mesures correctores com pantalles acústiques.

Preparat per a connexions futures

Un altra incorporació important, ateses les previsions de creixement futur de la comarca i les necessitats de mobilitat exterior, és la compatibilitat del projecte amb un futur perllongament cap a Castellar del Vallès, així com amb el soterrament cap a Sant Quirze del Vallès. Així, s’estan analitzant traçats per aconseguir la millor integració en l’entorn.

A més, per tal d’avançar en la definició del futur model ferroviari del Vallès, que incorporarà una línia cap a Polinyà i Granollers, el procés participatiu continuarà mitjançant una taula tècnica integrada per la Generalitat, l’Ajuntament i les entitats de Sabadell. D’aquesta manera, l’objectiu de la Generalitat és que el projecte que ara es licita sigui compatible amb la xarxa ferroviària que es definirà en el marc del Pla territorial de la regió metropolitana de Barcelona i de la revisió del Pla director d’infraestructures, incorporant modificacions si s’escau.

Documents annexes