Rehabilitació de l’estació de Liceu de la L3

Aquesta setmana s’ha completat la reforma dels quatre vestíbuls i les dues andanes, amb un cost de  2,5 milions d’euros

Les obres de rehabilitació integral de l’estació de Liceu, de la línia 3 del metro de Barcelona, han quedat enllestides avui després d’un any de feina, en què s’ha actuat a fons en les parts visibles i invisibles d’aquesta estació tan singular i cèntrica, per deixar-la com nova. L’aspecte més vistós de la reforma és el revestiment de les parets de les andanes amb plafons de fulles de plataner.

Plafons lluminosos amb fulles de plataner, característics del disseny interior de l’estació

La rehabilitació ha consistit a reconfigurar els quatre vestíbuls, substituir paviments, graons, sostres i revestiments de parets, millorar instal·lacions elèctriques i il·luminació, renovar la senyalització i el mobiliari, i instal·lar barreres de control del tipus més efectiu. S’han recrescut també les andanes, per deixar, juntament amb els ascensors estrenats el 2007, l’estació adaptada a persones amb mobilitat reduïda. Pel seu caràcter històric i la situació única, al cor de la Rambla, el tractament de la part visible de l’estació ha estat molt cuidat i atractiu. El cost d’execució del projecte ha estat de 2,5 milions d’euros.

Espai net i lluminós inspirat en l’entorn de la Rambla

Com a elements singulars, s’han revestit les parets i els sostres amb plafons retroil·luminats que, a més de font d’il·luminació, són la imatge ambiental de les andanes. En aquests plafons hi ha impreses fulles de plataner, arbre característic de la Rambla de Barcelona. L’objectiu ha estat crear un espai net i molt lluminós -amb llum freda de baix consum-, i alhora vinculat a un entorn urbà altament significatiu. El projecte és de MBM Arquitectes i Estudi IDP, pel que fa a l’arquitectura, i d’AZM Enginyers, pel que fa a les instal·lacions.

A les parets de les andanes s’hi ha reservat espai per a un altre element decoratiu previst al disseny, les vitrines amb diorames d’edificis representatius de l’entorn de la Rambla, que es realitzaran en una segona fase.

Treballs per etapes, per no afectar el servei

Les obres de TMB a Liceu, iniciades al juny de 2007, s’han realitzat en diverses fases, per minimitzar les afectacions als usuaris i permetre que l’estació estigués en tot moment oberta al públic.

L’estació de Liceu data de l’any 1925, any en què la companyia del Gran Metro va inaugurar la primera prolongació de la seva línia, la més antiga de Barcelona, que inicialment anava de Lesseps a Catalunya. En diferents moments ha estat objecte de reformes i ampliacions, l’última el 1968.

Accés renovat, amb les baranes de ferro fos, i vestíbul equipat amb ascensor

Recuperació del disseny de les baranes de ferro fos

Aprofitant la remodelació integral, s’han recuperat els dissenys originals de les baranes de ferro dels accessos, amb el característic anagrama GMB, de Gran Metropolità de Barcelona. Es tracta d’una adaptació dels elements de ferro fos del 1925 a les dimensions i la normativa actuals, realitzada pel Departament d’Arquitectura i Projectes Urbans de l’Ajuntament de Barcelona.

La rehabilitació de Liceu s’emmarca en el programa d’arranjament d’estacions que du a terme TMB, dins del qual s’estan renovant completament també les de Drassanes (L3), Llucmajor (L4), Alfons X (L4) i Pubilla Cases (L5).